Östhammars kyrka, 2000
Beskrivning
Östhammars nya kororgel beställdes 1998 och var den första nybyggnationen under den nya ledningen. Församlingen önskade en orgel som både skulle leda församlingssången, ackompanjemang körerna från koret och fungera som soloinstrument.
Utseende och design:
- Inspirationskälla var den gamla orgeln i Östra Ljungbys kyrka, byggd 1707 av Johan Georg Amdor.
- Orgelns bredd begränsades till 2 m på grund av avståndet mellan fönstren.
- Orgeln är hög och slank, och från sidan diskret trots sin höjd på 4,8 m.
- Fasaden innehåller pipor från Praestant 8’, D – h; stora C står i tornet bakom fasaden och c¹ – d³ står direkt bakom fasaden i tersuppställning.
- Skåpets djup är 70 cm i överskåpet och 60 cm i underskåpet. Orgeln är placerad 45 cm från väggen.
- Subbas 16’ står under stämgången mellan orgelskåpet och väggen.
Mekanik:
- Hängande mekanik.
- Mekanisk registermekanik.
- Omfång: manual C–d³, pedal C–d¹.
Pipverk:
- Fasadpiporna är gjorda av 85 % tenn.
- Rörflöjten och trumpeten är av 95 % hamrat bly, medan övriga metallstämmor är av 75 % handhyvlat bly.
- Bröstverkets flöjter 8’ och 4’ är gjorda av kvartsågad ek.
- Trumpeten har en historisk förebild från Eenum, Holland. Mensuren är trång men klingar ändå bra tack vare de breda, bly-belagda munstyckena. Förutom att fungera som solostämma smälter trumpeten smidigt in i tuttiklangen.
- Pedalens subbas är gjord av al.
Luftsystem:
- Luftsystemet består av en stor kilbälg placerat i ett skåp till höger om orgelskåpet.
- En liten stödbälg finns under huvudverkets väderlåda.
- Luftsystemets musikaliska egenskaper ger ett intryck av historisk flexibilitet.
- Lufttrycket är ca 72 mm på vattenpelare.
Stämning:
- Orgeln är stämd i Kellners ”Bach”-temperering – en mild oliksvävig temperering som gynnar de vanligaste tonarterna.
Disposition
Werk
Præstant 8’
Rörflöjt 8’
Octava 4’
Octava 2’
Sesquialtera
Mixtur III
Trumpet 8’
Bröstwerk
Gedackt 8’
Flöjt 4’
Waldflöjt 2’
Cornet II
Pedal
Subbas 16’
Koppel
I / P
II / P
“Östhammarorgeln är en av de bästa orglar jag kommit i kontakt med. Karl Nelson har lyckats förena noggrannhet och estetiskt sinnelag i hantverket med klangkonst på högsta nivå, något som inte inträffar alltför ofta.”
Medverkande personer
Namn | Ansvar |
---|---|
Mouafak Failli | Orgelhussnickerier, luftsystem, pedalklaviatur |
Karl Nelson | Projektering, metall- och träpipor, intonation |
Gabriel Nordangård | Subbas, mekanik |
Johan Sköld | Väderlådor, klaviatur, mekanik, montage |
Peter Ardstål | Spelmekanik |
Johan Gustafsson | Registerskyltar |
Franz James | Spelmekanik |
Bengt Tribukait | Intonation |
Tomas Öjersson | Svetsning |
Sven-Olof Carlsson | Färgsättning och förgyllning |
Suzanne Sundström | Ornament |
David Aurelius | Organist |
Siri Eriksson | Kyrkorådets ordförande |
Hans Hellsten | Kontrollant |