Glumslöv
Glumslövs kyrka är en medeltida stenkyrka i mindre format. Ingången till kyrkan är förlagd på den södra sidan och orgeln är placerad längst bak i kyrkan. Genom att använda kyrkorummets hela höjd har Præstant 8’ kunna ställas i fasaden ner till stora E. Det finns dessutom gott om utrymme bakom orgelhuset. Pedalens fem stämmor står på en väderlåda bakom skåpet, uppsatserna till Dulcian 16’ sträcker sig upp till taket. Bakom pedalen står två stora kilbälgar på stativ.
Orgeln liknar i många aspekter den orgel som vi byggt till Östhammars kyrka. Fasadpiporna är gjorda av 85 % tenn. Följande stämmor är 95 % hamrat bly: i huvudverket Gedackt 8’ och Trumpet 8’, i pedalen Principal 8’, Dulcian 16’ och Trumpet 8’. De övriga stämmorna är av 75 % hamrad bly. Subbas 16’ är gjord av furu.
I bröstverket finns utöver flöjterna 8’ och 4’ i ek och en 2’ konisk metall flöjt, en rörstämma som är en typ av regal som är baserad på en stämma i bröstverket i Steinkircken. Den har uppsatser som en dubbelt konisk vox humana, men med stora blybelagda munstycken i stora oktaven. Stämman har en mildare klang än en vanlig regal. Bröstverkets 4’ flöjt bär en ovanlig benämning – Ehrneliflöjt, ett namn den har fått efter Ernst Ehrneli, en man som har levt och verkat i Glumslöv och som har stått för orgelns finansiering. Stämman är för övrigt en vanlig träflöjt i ek med öppna koniska pipor från c¹.
Spelbordets inredning samt pallen och pedalklaviaturens ram är gjorda i körsbär. Spelbordets övriga detaljer inkuderar koben och ebenholz i klaviaturen, lönn och jakaranda i pedalklaviaturen och jakaranda till registerandragen. Sniderierna är av lind som är behandlade med rödfärgat vax och med förgyllda detaljer.
Luftsystemet består av två stora kilbälgar som är monterade på ett förhöjt stativ, så att man kan gå från sida till sida under bälgarna bakom orgeln. Bälgarna kan dras med två rep som hänger vid högra sidan av orgeln. Lufttrycket är 68 mm Vp. Orgeln är stämd i Kellners ”Bach” temperering.
Tillverkningen av Glumslövsorgeln startade under maj 2001, orgeln levererades i maj 2002 och installationen skedde under följande sommar och höst.
Disposition
Werk |
Bröstwerk |
Præstant 8’ | Trägedackt 8’ |
Gedackt 8’ | Ehrneliflöjt 4’ |
Octava 4’ | Waldflöjt 2’ |
Spetsflöjt 4’ | Krumphorn 8’ |
Kvinta 3’ | |
Octava 2’ | Tremulant |
Mixtur III | I / P |
Trumpet 8’ | II / P |
Pedal |
|
Subbas 16’ | |
Principal 8’ | |
Fagott 16’ | |
Trumpet 8’ |
Ljudexempel
Johan Lorentz
Preludium
Dieterich Buxtehude: Auf meine lieben Gott
Allemande
Double
Sarabande
Courante
Gigue
Dieterich Buxtehude:
Klag-Lied
Christian Heinrich Rinck: Ah,vous dirai – je, Maman
Variation 2
Variation 7
Heinrich Scheidemann
Gott sei gelobet und bebenedeient
Peter Alatalo: | Orgelhussnickerier, luftsystem, klaviatur, fasadornament |
Christer Andersson: | Piptillverkning |
Håkan Lindberg: | Mekanik |
Karl Nelson: | Projektering, piptillverkning, intonation |
Johan Sköld: | Väderlådor, subbas, pedalklaviatur, orgelpall |
Johan Gustavsson: | Registerskyltar |
Susanne Sundström: | Design av fasadornament |
Tomas Öjersson: | Svetsning |
Carmen Deas: | Färgbeläggning, guldbeläggning fasadornament |
Mikael Forsberg: | Konsult, arkitekt |
Kenneth Hultgren: | Målning |
Magnus Wihlborg: | Konservator (färgbeläggning, guldbeläggning) |
Bilder
Klicka på en bild för att förstora.