Glumslöv

Glumslövs kyrka är en medeltida stenkyrka i mindre format. Ingången till kyrkan är förlagd på den södra sidan och orgeln är placerad längst bak i kyrkan. Genom att använda kyrkorummets hela höjd har Præstant 8’ kunna ställas i fasaden ner till stora E. Det finns dessutom gott om utrymme bakom orgelhuset. Pedalens fem stämmor står på en väderlåda bakom skåpet, uppsatserna till Dulcian 16’ sträcker sig upp till taket. Bakom pedalen står två stora kilbälgar på stativ.

Orgeln liknar i många aspekter den orgel som vi byggt till Östhammars kyrka. Fasadpiporna är gjorda av 85 % tenn. Följande stämmor är 95 % hamrat bly: i huvudverket Gedackt 8’ och Trumpet 8’, i pedalen Principal 8’, Dulcian 16’ och Trumpet 8’. De övriga stämmorna är av 75 % hamrad bly. Subbas 16’ är gjord av furu.

I bröstverket finns utöver flöjterna 8’ och 4’ i ek och en 2’ konisk metall flöjt, en rörstämma som är en typ av regal som är baserad på en stämma i bröstverket i Steinkircken. Den har uppsatser som en dubbelt konisk vox humana, men med stora blybelagda munstycken i stora oktaven. Stämman har en mildare klang än en vanlig regal. Bröstverkets 4’ flöjt bär en ovanlig benämning – Ehrneliflöjt, ett namn den har fått efter Ernst Ehrneli, en man som har levt och verkat i Glumslöv och som har stått för orgelns finansiering. Stämman är för övrigt en vanlig träflöjt i ek med öppna koniska pipor från c¹.

Spelbordets inredning samt pallen och pedalklaviaturens ram är gjorda i körsbär. Spelbordets övriga detaljer inkuderar koben och ebenholz i klaviaturen, lönn och jakaranda i pedalklaviaturen och jakaranda till registerandragen. Sniderierna är av lind som är behandlade med rödfärgat vax och med förgyllda detaljer.

Luftsystemet består av två stora kilbälgar som är monterade på ett förhöjt stativ, så att man kan gå från sida till sida under bälgarna bakom orgeln. Bälgarna kan dras med två rep som hänger vid högra sidan av orgeln. Lufttrycket är 68 mm Vp. Orgeln är stämd i Kellners ”Bach” temperering.

Tillverkningen av Glumslövsorgeln startade under maj 2001, orgeln levererades i maj 2002 och installationen skedde under följande sommar och höst.

 

Disposition

Werk

Bröstwerk

Præstant 8’ Trägedackt 8’
Gedackt 8’ Ehrneliflöjt 4’
Octava 4’ Waldflöjt 2’
Spetsflöjt 4’ Krumphorn 8’
Kvinta 3’  
Octava 2’ Tremulant
Mixtur III I / P
Trumpet 8’ II / P
   

Pedal

 
Subbas 16’  
Principal 8’  
Fagott 16’  
Trumpet 8’  
 

 

Ljudexempel

Johan Lorentz

Preludium

Dieterich Buxtehude: Auf meine lieben Gott

Allemande

Double

Sarabande

Courante

Gigue

Dieterich Buxtehude:

Klag-Lied

Christian Heinrich Rinck: Ah,vous dirai – je, Maman

Variation 2

Variation 7

Heinrich Scheidemann

Gott sei gelobet und bebenedeient

Följande personer har arbetat med instrumentet:
Peter Alatalo: Orgelhussnickerier, luftsystem, klaviatur, fasadornament
Christer Andersson: Piptillverkning
Håkan Lindberg: Mekanik
Karl Nelson: Projektering, piptillverkning, intonation
Johan Sköld: Väderlådor, subbas, pedalklaviatur, orgelpall
Johan Gustavsson: Registerskyltar
Susanne Sundström: Design av fasadornament
Tomas Öjersson: Svetsning
Carmen Deas: Färgbeläggning, guldbeläggning fasadornament
Mikael Forsberg: Konsult, arkitekt
Kenneth Hultgren: Målning
Magnus Wihlborg: Konservator (färgbeläggning, guldbeläggning)
 

Bilder

Klicka på en bild för att förstora.